Harbul, dragostea mea: mega hit in Bulgaria!


Publicat de:     in data de:  28 August 2012  |  Niciun comentariu

Am fost de mai multe ori in Grecia dar pentru a ajunge acolo trebuie sa traversezi diverse tari vecine, ahem, adica Bulgaria (cu masina, cu avionul, nu discut). Tara aceasta pare rupta de realitate, pe alocuri. O sa comentez putin situatia masinilor si a lipsei taxei de poluare (chiar daca au, e o gluma). Asa cum era de asteptat, “vecina” noastra este o groapa cu harburi si vehicule neidentificate.

Cand strabati soselele usor sinistre, ce traverseaza campii si dealuri (ei au si drumuri, culmea) este imposibil sa nu faci un inventar auto-moto-sport. Am ales termenul din urma pentru ca masinile nu sunt masini, sunt chestii pe patru roti, motocicletele sunt “mopede” baraitoare maxim, si sport… pai pentru ca a conduce o masina in Bulgaria este un sport. Cei care au cascaval prin conturi sunt integrati in secta “cu chelie” si conduc chestii elitiste, precum bmw, mertz, si pot fi observati imediat pentru ca sunt rari, dar stiu sa iasa in evidenta. Este bine sa ii ocoliti si sa nu opriti acolo unde vedeti mai multe chelii stralucind in soare. Secta asta se mai numeste si “mafia”, sau plasatorii de harburi (cred eu, ca ei se ocupa SI cu vanzarea de masini, pardon, troace, ca tre’ sa se imbogateasca cineva si la ei). Nu ma intereseaza situatia economica a tarii, nu ma intereseaza obsesia de a avea masini de “fitza”, asa cum se intampla la noi.

Bulgarii nu au fitze, ei au cele mai fascinante service-uri auto. Adica niste curti imense, pe marginea drumului, unde se gasesc diverse componente, bucati din caroseriile masinilor, ce pot fi achizitionate pe loc. E simplu! Acolo, daca iti lipseste ceva la masina, faci un pit-stop, cumperi bara spate, o montezi cu sarma, si gata! Nu ai stresul ITP-ului. Nu am vazut masina care sa aiba farurile si stopurile functionale… adica toate in acelasi timp. Daca functioneaza un stop pe spate, e ok, masina se poate vedea de la distanta. Daca nu, sigur exista un co-pilot care sa fluture o lanterna, daca e noapte. Am avut surpriza sa nu disting masini de la distanta, pentru ca nu le functioneaza “becurile”. Dap, acolo nu exista led-uri, ci becuri, si daca se sparg, sau se ard, raman asa. Iar expresia “faza lunga”, e doar o expresie. Noaptea, daca ai un bulgar in fata ta, este bine sa… il ocolesti. Apoi, soferii prefera frana de motor. E simplu si ieftin! Asa ii invata la scoala, sunt sigura, pentru ca toti conduc in acest stil! EU cred ca placutele de frana se doneaza din generatie in generatie, din tata in fiu si sunt folosite doar in cazuri extreme. In rest, trebuie tu, ca sofer din alta tara, sa anticipezi cand va face bulgarul frana de motor. Apoi, semnalizarea e optionala, si se foloseste dupa ce se trage de volan pentru a misca harbul intr-o directie sau alta. Oricum, sa nu uitam, becurile nu functioneaza, deci se mai foloseste si mana. Si mai este un aspect… drumurile lor sunt in panta… deh, daca ti se strica harbul, nu trebuie sa il impingi, merge si singur, pana in orasul vecin, sau pana la curtea plina de “componente”, unde poti sa faci revizia.

E clar! In tara vecina, businessul auto nu prea functioneaza. Masele nu cauta masini noi, nu, au alte criterii de selectie: anul de fabricatie – maxim 1985 toamna; tabla ruginita si caroseria usor instabila, pentru a flutura in vant la viteze mari (ametitor de mari, cand simti ca decolezi cu trocomicina); roata de rezerva, ce se foloseste pe post de roata normala si numai pentru a face depasiri la fabuloasa viteza de 80km/h; un bec functional spate, si unul fata (optional); lipsa placute frana (donate de tata, abia atinse). Misto!

1,304 total views, 1 views today

Alte articole care s-ar putea sa aiba legatura cu ce ai citit mai sus

ai ceva de spus? Comenteaza aici!